FAQ

De meestgestelde vragen.... Het anwoord niet gevonden? Mail ons => ski@vostravel.be

Het is goed om weten wat wél en wat niet in onze prijzen begrepen is. Hoe meer duidelijkheid, hoe minder vervelende situaties. En dus schenken wij klare wijn opdat u van een probleemloze reis zou kunnen genieten.

Afhankelijk van de gekozen reisformule is er meer of minder in uw pakketprijs begrepen. Wij onderscheiden:

  • DREAMSKI-REIZEN
  • BUSREIZEN "CLASSIC" (shortski of weekreis)
  • AUTOREIZEN TIJDENS DE SCHOOLVAKANTIE - reiscodes eindigend op EW
  • AUTOWEKEN - reiscodes eindigend op AW
  • WINTERWANDELWEKEN - reiscodes starten met WW

Een gedetaillerd overzicht leest u hier.

Het overzicht van ons programma staat in onze brochure of in de overzichtelijke tabellen op de website. In deze overzichtslijst zijn reisperiode, hotel en transportmiddel opgenomen. U vind er ook de basisprijs voor een volwassene-skiër. Op de hotelbladzijden staat een overzichtelijke prijstabel die rekening houdt met leeftijden (kinderkortingen).

Alle basisprijzen onder voorbehoud van toeslag wegens extra maatregelen covid-19.

De basisprijs voor onze busreizen omvat steeds:
* de busreis
* transfers met eigen bus ter plaatse (niet voor dreamski-reizen!)
* verblijf in 2-persoonskamer o.b.v. halfpension
* ontbijt (of lichte lunch) bij aankomst en (licht) avondmaal voor de terugreis
* skipas zoals aangegeven in de prijs- of overzichtstabellen
* Nederlandstalige reisleiding
* toeristenbelasting (afhankelijk van het gebied tussen 1,25€ en 4€ per persoon per nacht !)
* alle overige taksen en fooien.

Wie wil aansluiten bij een busreis met eigen vervoer geniet een korting van 75€ per persoon. Hou er wel rekening mee dat u ook ter plaatse zélf instaat voor vervoer naar/van de piste.  U wordt dan verwacht in het hotel op dag 2 omstreeks 07u30 voor het inbegrepen ontbijt en de eerste info door de reisleider. Checkout is de voorlaatste dag ’s ochtends waarna u nog een ganse dag kan skiën. Aansluitend douchen en start terugreis na het inbegrepen avondmaal. Aansluiten met eigen vervoer bij een dreamski-reis of bij een shortski classic tijdens de schoolvakantie is niet mogelijk.

De basisprijs voor onze autoreizen omvat steeds:
* verblijf in 2-persoonskamer o.b.v. halfpension
* skipas zoals aangegeven in de prijs- of overzichtstabellen
* Nederlandstalige reisleiding (enkel bij reiscodes eindigend op EW)
* toeristenbelasting (afhankelijk van het gebied tussen 1,25€ en 4€ per persoon per nacht !)
* alle overige taksen en fooien.

Opgelet: Voor wie met eigen vervoer wil aansluiten bij een busreis gelden andere voorwaarden. U leest er hier alles over.
De basisprijs voor onze winterwandelweken (steeds met eiegenverbvoer) omvat:
  • verblijf in 2-persoonskamer o.b.v. halfpension
  • roadbook (wandelbeschrijving voro leuke wandelingen ter plekke)
  • toeristenbelasting (afhankelijk van het gebied tussen 1,25€ en 4€ per persoon per nacht !)
  • alle overige taksen en fooien.

 
Hoewel onze basisprijs vrij volledig is, kan u bij boeking nog opteren voor volgende extra’s:
* Annuleringsverzekering
* Bijstandsverzekering personen
* Ski- en snowboardlessen
* Huur skimateriaal: bij boeking kan u aangeven of u via VOS Travel skimateriaal ter plaatse wil huren. Onze reisleider vergezelt u naar de lokale skihuur waar u als VOS Travel klant doorgaans ook nog een mooie korting krijgt. Afrekenen doet u ter plaatse!
De skipas is altijd in de basisprijs begrepen. We vermelden voor hoeveel dagen en in welk skigebied (sommige skigebieden hebben immers verschillende formules). Bij verlies moet u zelf een nieuwe skipas kopen. Opgelet: in de prijzen voor niet-skiërs is de skipas dus niet inbegrepen!

De skilessen zijn nooit in de prijs begrepen. 
Alle info over prijzen en opzet van onze Nederlandstalige skilesen en SKI+ leest u hier.

 

Skihuur is nooit inbegrepen in onze basisprijs. U kan zelf materiaal meebrengen uit België of ter plaaste huren. Bij busreizen vergezelt onze reisleider u naar de lokale skiverhuur waar u als VOS Travel klant doorgaans kan rekenen op een mooie korting. Afrekenen doet u zelf rechtsreeks met de skiverhuur bij het begin van de reis. VOS Travel klanten met eigen wagen genieten uiteraard dezelfde kortingen bij onze skihuur-partners.

Dit zijn onze voornaamste partners inzake skiverhuur. Klik op het skigebied voor de rechtstreekse link:

* Zillertal
* Wilder Kaiser
* Ski Amadé
* Ischgl-See
* Stubai-Milders
Val di Fassa/ Valle Silver / Dolomiti Supeski 
* Val di Sole - Sasso Rosso
* Val di Sole - AlpHoliday
* Val di Fiemme

 

Eerst en vooral dient u te weten dat wij als leeftijd, de leeftijd op verttrekdatum nemen.
En verder:
* Kinderkortingen verschillen van hotel tot hotel en daarom is een globale korting niet haalbaar. We vermelden bij ieder programma de basisprijs per leeftijdscategorie. In die basisprijs zit ook voor kinderen meteen de juiste skipasprijs. 
* Korting voor kinderen wordt alleen toegekend indien het kind of de kinderen de kamer delen met twee personen die de volle hotelprijs betalen.  Kinderen die geen kamer delen met 2 volbetalenden, moeten de volle hotelprijs betalen en genieten alleen van een korting op de skipas. Het "verlies aan kinderkorting" staat vermeld in de tabel als (bedrag tussen haakjes)*

ENKELE VOORBEELDEN:

Prijstabel-voorbeeld


Situatie 1: 2 volwassenen + 3 kinderen (11-10-7jaar)
* hotel heeft 5-persoonskamers: voor de drie kinderen is de kinderkorting van toepassing hetgeen resulteert in een basisprijs van 2 x 1050€ + 790€ + 790€ + 680€
* hotel heeft geen 5-persoonskamer => 1 x 2-pk + 1 x 3-pk | De drie kinderen krijgen een aparte kamer, de 2 oudste kinderen betalen de toeslag vermeld in de prijstabel (hou ouder, hoe lager de toeslag), derde kind geniet van de volledige kinderkorting
=> 2 x 1050€ + (790€+105€) + (790€+105€) + 680€

Situatie 2: Alleenstaande ouder met kind 11 jaar
De ouder betaalt de normale prijs (1050€), de zoon/dochter gaat mee voor 790€+105€

Situatie 3: Alleenstaande ouder met 2 kinderen (12-9jaar)
De ouder betaalt de normale prijs (1050€), de oudste zoon/dochter betaalt 790€ + 105€ en de jongste zoon/dochter 680€
 

Wie met eigen vervoer reist in plaats van met de bus, krijgt een korting van 75€ per reiziger.

Let wel: u wordt dan ’s ochtends verwacht in uw hotel voor het inbegrepen ontbijt. De laatste dag (meestal nog een skidag) kan u nog douchen in het hotel en rijdt u nà het inbegrepen avondeten naar huis.

Hou er ook rekening mee dat u ter plaatse NIET mee kan met onze eigen bus voor eventuele verplaatsingen naar de piste en dat u ook zelf instaat vor het transport van uw skimateriaal!

Voor onze formules “weekreis auto” of "autoweken" is er uiteraard geen korting voorzien voor eigen vervoer.

Aansluiten met eigen vervoer bij een shortski classic of dreamski-reis is niet mogelijk.
 

Wie een éénpersoonskamer wenst, betaalt een toeslag per nacht (prijzen zijn vermeld per hotel). Hou er rekening mee dat deze beperkt beschikbaar zijn en dus vrij snel uitverkocht raken.

Opgelet! Extra seat als alleen reizende?

Om de regels van social distancing te kunnen respecteren, krijgt u als alleen-reizende op onze busreizen de mogelijkheid een extra zetel (extra seat) te reserveren. Concreet betekent dit dat de stoel naast u tijdens heel de reis onbezet blijft en dat u op de slaapbus alleen ligt om te slapen. Dat alles houdt ook in dat er minder passagiers mee kunnen op de bus en op de reis,...en om deze vrijgebleven plaats gedeeltelijk te compenseren, wordt een single-seat toeslag van 180€ gevraagd.
Wie individueel boekt maar samen slaapt op 1 kamer, zit en slaapt ook op de bus bij elkaar! Voor deze boekingen is geen extra-seat-toeslag mogelijk! De extra seat regeling is niet van toepassing voor dreasmki-reizen.
 
Extra seat als alleen reizende? Of extra seat bij oneven aantal personen op een busreis?
Om uw comfort aan boord van onze autocar te verhogen, krijgt u op onze busreizen de vrije keuze om naast de "oneven persoon" een extra zetel (extra comfort seat) te reserveren. Concreet betekent dit dat deze stoel tijdens heel de reis onbezet blijft en dat deze persoon dus ook 2 zetels heeft om te slapen. Dat alles houdt ook in dat er minder passagiers mee kunnen op de bus en op de reis,...en om deze vrijgebleven plaats gedeeltelijk te compenseren, wordt een extra-seat toeslag van 180€ gevraagd.

Wie kiest voor een extra comfort seat bij onze dreamski-reizen beschikt over 2 relaxzetels én is zeker van een individuele slaapplaats.
Senioren-kortingen op de prijs van een skipas variëren van streek tot streek en zijn afhankelijk van de leeftijd. Indien deze van toepassing zijn, vind u een aparte prijskolom in onze prijstabellen.
In de meeste skigebieden heft de gemeente een toeristen-taks per persoons en per overnachting. Deze kan oplopen tot enkele Euro's per dag en per persoon. Bij de meeste andere reisorganisaties dient u deze aan het einde van de reis rechtstreeks met de hotelier te vereffenen. Om u deze zeer onprettige verrassing te besparen, hebben wij deze taks alvast verrekend in onze basisprijs!
Wie om eender welke reden één of meer dagen later in het hotel aankomt of vroeger vertrekt, heeft geen recht op terugbetaling van de niet bekomen diensten. Wie ter plaatse afhaakt bij onze skilessen of ski+ evenmin.
Bij VOS Travel kan u rekenen op 25€ vroegboekvoordeel per persoon. Deze korting is geldig op alle reizen uit het winterprogramma op voorwaarde dat u ONLINE boekt voor 15.09.2022.
Er wordt altijd ’s nachts gereisd. U vertrekt dus uit België ’s avonds en vertrekt ook ’s avonds terug naar België. De reisdata in de tabellen zijn altijd de vertrek- en retourdag IN België. Op de meeste busreizen wordt er meteen de eerste dag geskiet (behalve tijdens de krokus- en pasen-reizen naar Italië en sommige krokusreizen naar Oostenrijk).

Voor elke reis geven wij aan met welk type bus de reis uitgevoerd wordt:

DC=Dreamcar - dubbeldeck dream class
Onze dreamcar wordt ingezet op al onze dreamski-reizen. Deze dreamliner beschikt over 31 échte bedden verdeeld over 10 dubbele en 11 enkele slaapbunkers. Daarnaast beschikt elke reiziger ook over een zeer comfortabele relax-zetel.


SB=slaapbus
Bij deze bus worden de zetels tijdens een korte stop onderweg omgebouwd naar een volledig horizontale slaappositie. Op onze reizen naar Oostenrijk bereik je al slapend je bestemming. Voor Italië is er doorgaans ook een korte ochtendstop waarbij de zetels terug in zitstand geplaatst worden om de laatste kilometers af te leggen. Deze slaapbussen worden ingezet op vrijwel al onze klassieke shortski's (met bus ter plaatse) en weekreizen.



RC=Royal Class
De RC-bussen beschikken over comfortabele zetels met extra knieruimte. De “slaappositie” is vergelijkbaar met een “relax-zetel” (30°). Er wordt wel een korte sanitaire stop gehouden onderweg maar de bus wordt niet omgebouwd. Royal Class bussen worden enkel ingezet tijdens een paar reizen gedurende de krokusvakantie.

CC=Comfort Class
De CC-bussen zijn de klassieke bussen met comfortabele zetel en normale zetelafstand. Rugleuningen zijn licht verstelbaar. Er wordt wel een korte sanitaire stop gehouden onderweg maar de bus wordt niet omgebouwd. Deze bus wordt enkel ingezet voor jeugdreizen.

Het antwoord is eenvoudig: neen!
Al onze bussen zijn rookvrij.

Nood aan een sigaret?
Dat kan enkel tijdens de geplande korte stop(s).

Opstapregeling shortski's "classic" en dreamski-reizen
VOS Travel werkt volgens een vaste opstapregeling voor alle klassieke shortski’s naar Zillertal/Ischgl/SkiWelt/Ski Amadé en voor alle dreamski-reizen (dreamshort of dreamweek) naar het Zillertal. Je bent zeker van de gekozen opstapplaats en weet dus meteen hoe laat je op de gekozen opstapplaats verwacht wordt. Merk trouwens op dat wij jou een pak later verwachten dan nogal wat van onze collega’s. Op die manier kan je langer werken en verlies je minder verlof. Je stapt immers meteen op je eigen bus. Die rijdt via de ophaalroute rechtstreeks door naar je hotel waar het ontbijt op je wacht.


Deze opstapregeling is er één met *nooit vroeger-garantie"! Mocht blijken dat één of meerdere stops overbodig zijn, passen wij de uurregeling aan maar van één zaak mag je zeker zijn: je wordt nooit vroeger verwacht dan het uur in de tabel. Handig voor wie tot het laatste ogenblik wil doorwerken en meteen de bus op wil.
 

Opstapregeling andere reizen

Voor jouw comfort kiezen wij bewust voor een beperkt aantal opstapplaatsen. Je krijgt keuze tussen Roeselare, Oostkamp, Gent, Groot-Bijgaarden, Wommelgem of Lummen. Voor groepen van minimum 20 personen kunnen wij op aanvraag een extra opstapplaats inlassen. De definitieve opstapplaats wordt bepaald in functie van het aantal inschrijvingen per regio en wordt meegedeeld ca. anderhalve week voor vertrek. Uurregeling wijkt af van deze die we bij de shortski's hanteren.

Beperking van de bagage: maximum één stuk reisgoed (max. 20 kg), één paar ski’s of één snowboard en bottenzak. Verder één kleine stuk handbagage (rugzakje) per persoon. Om problemen met de douane te vermijden zal de buschauffeur extra bagage weigeren. Vermeld duidelijk uw naam, de opstapplaats en de bestemming op uw bagage en op al het materiaal. Tijdens de reis en op de plaatsen van vertrek en aankomst bent u zelf verantwoordelijk voor uw bagage. In geval van verlies, schade of diefstal is VOS Travel niet aansprakelijk.

Normaliter is uw kamer beschikbaar vanaf 16 u. In meerdere hotels is dat vroeger en dat komt door onze jarenlange samenwerking. Wij regelen altijd een veilige opbergplaats voor uw bagage.  De laatste dag van het verblijf tijdens onze busreizen worden de kamers ontruimd tegen uiterlijk 10 uur. Bij busreizen waarbij achter de periode een * staat blijven de kamers behouden tot net voor de terugreis. Dit is meestal het geval bij weekreizen tijdens de schoolvakantie, bij sommige shortski's en bij onze dolomiti skispecial.

Reizen met de autocar is veilig en aangenaam. Uw vakantie begint reeds bij het opstappen. Op al onze busreizen hanteren wij het principe "zonder overstappen naar uw eindbestemming". Het reisschema is vast maar kan uiteraard worden beïnvloed door pech, ongeval, files, weersomstandigheden. Diensten die als gevolg van deze uitzonderlijke omstandigheden niet werden verleend, geven geen recht op een vergoeding.

Belangrijk:
• algemeen rookverbod op de bus
• plaatsen worden voor de afreis vastgelegd
• in geval van overmacht worden slaapbussen vervangen door andere autocars
• tengevolge van de wettelijke rij- en rusttijden van onze chauffeurs, zijn ter plaatse meerdere transfers met een lokale bus mogelijk.
Indien u bij VOS Travel een autoreis tijdens de schoolvakanties of een autoweek buiten seizoen boekt, boekt u een volledig afzonderlijk pakket. De dagen van aankomst en afreis in het hotel zijn de dagen/data vermeld in de prijstabellen en overzichtstabellen. 

Indien u met eigen vervoer reist in plaats van met de bus geniet u net als de busreizigers van een extra ontbijt bij aankomst en een extra avondmaal voor terugreis.  De dag van aankomst is de dag nà vertrek van de bus (busreis vertrekt vrijdag => u wordt in het hotel verwacht op zaterdagmorgen als de busreizigers aankomen). De dag van vertrek is de avond voor de einddag uit de prijstabel (busreis tot zaterdagochtend 26.12 - u vertrekt met eigen vervoer op vrijdagavond 25.12 na het avondmaal.

Opgelet: indien u een reis boekt met auto of eigen vervoer dient ter plaatse zélf in te staan voor de transfer naar/van de piste.
Wie kiest voor onze autoreizen - reiscodes eindigend op EW - wordt verwacht in het hotel voor het avondmaal op de dag vermeld in de prijstabel.
Dient u nog skimateriaal te huren, dan is het handig dit al te regelen in de namiddag. Zo verliest u geen tijd op uw eerste skidag de dag nadien (en kan u meteen mee met onze skigroepen).
De laatste dag is eveneens de dag vermeld in de prijstabel. Dit is geen skidag meer. Check-out en terugreis na het ontbijt.

Let op! Klanten die met eigen vervoer reizen, dienen ter plaatse zelf in te staan voor het vervoer van en naar de pistes. Vaak (maar niet altijd) kan dat (gedeeltelijk) met de lokale skibus.
Wie kiest voor onze zeer scherp geprijsde "autoweken"  wordt verwacht in het hotel voor het avondmaal op de dag vermeld in de prijstabel.
Dient u nog skimateriaal te huren, dan is het handig dit al te regelen in de namiddag. Zo verliest u geen tijd op uw eerste skidag de dag nadien.
De laatste dag is eveneens de dag vermeld in de prijstabel. Dit is geen skidag meer. Check-out en terugreis na het ontbijt.

Let op! Klanten die met eigen vervoer reizen, dienen ter plaatse zelf in te staan voor het vervoer van en naar de pistes. Vaak (maar niet altijd) kan dat (gedeeltelijk) met de lokale skibus.

Wie met eigen vervoer reist in plaats van met onze bus, wordt aan het hotel verwacht de ochtend van de tweede dag. Dan staat het ontbijt klaar en komen de busreizigers aan. De afreis begint de voorlaatste dag na het avondmaal als de busreizigers vertrekken. Wie een dag vroeger wil aankomen of een dag langer wil blijven, vermeldt dit duidelijk op het inschrijvingsformulier (niet mogelijk tijdens dreamski of shortski classic). Klanten die met eigen vervoer reizen, dienen ter plaatse zelf in te staan voor het vervoer van en naar de pistes en vervoeren ook zelf het (gehuurd) skimateriaal!

Het verblijf
Normaliter is uw kamer beschikbaar vanaf 16 u. In meerdere hotels is dat vroeger en dat komt door onze jarenlange samenwerking. Wij regelen altijd een veilige opbergplaats voor uw bagage. De dag van aankomst op onze bus-weekreizen is meestal geen skidag. Wie wel wil skiën, draagt hiervoor zelf de kosten (de skipas van een week is meestal niet geldig op die eerste dag). De laatste dag van het verblijf - bij onze busreizen meestal wél een skidag - worden de kamers ontruimd tegen uiterlijk 10 uur en kan wel gedoucht worden voor het avondmaal.

Het makkelijkst boekt u ONLINE
Doet u dat vóór 15.09 geniet u zelfs een vroekboekvoordeel van 25€ per persoon

U vult online de boekingsaanvraag in met alle gevraagde gegevens en krijgt per kerende een bevestigingsmail. Een paar dagen later ontvangt u van ons de boekingsbevestiging met daarbij de voorschot- en saldofactiir en eventueel de bijhorende online betaallinks:

Indine ONLINE boeken niet lukt kan u uitzonderlijk ook boeken via mail (ski@vostravel.be).

In elk geval zijn dit de noodzakelijke gegevens:

  • Facturatiegegevens (naam, voornaam, adres, gsm, e-mail)
  • Persoonlijke gegevens van alle deelnemers: naam, voornaam, geboortedata
  • Reiscode
  • Type vervoer
  • Opstapplaats indien busreis
  • Gewenste kamerindeling
  • Ski-/snowboardles + niveau
  • Verzekering
  • Opstapplaats indien busreis


    U kan onze skireizen eveneens boeken bij uw lokale reisagent

Indien u wil betalen met uw kredietkaart duidt u op het einde van het boekingsproces de optie "online betaling" aan. u krijgt dan van ons een betaallink zodat u zonder probleem met uw kredietkaart kan betalen.

Ja hoor, dat kan! Na ontvangst van de factuur kunt u gedurende maximum vier dagen wijzigingen aanbrengen in uw reisdossier. Deze wijziging is gratis.

Bekijk zeker aandachtig de toegestuurde documenten want elke wijziging nadien brengt 25€ dossierkosten met zich mee.
Ongeveer 8 dagen voor de afreis ontvangt u de laatste reisinformatie: uur en plaats van vertrek, adres van uw verblijf en andere nuttige info. 
OPGELET: Wie zijn factuur of het saldo niet heeft betaald, ontvangt geen reisbrief.
VOS Travel rekent u voor het skiprogramma géén boekingskosten aan. Meer nog: na ontvangst van je facturen kan je zelfs nog 4 dagen gratis wijzigen. Wie nadien nog e.e.a. wil wijzigen betaalt wel 25€ adinistratiekosten. 

1. Inschrijving en betaling van een reis

Een inschrijving gebeurt via het invullen van het reservatieformulier op de website of via e-mail of telefonische boeking.
U bent definitief ingeschreven na ontvangst van onze bevestiging en het betalen van het voorschot van € 175 per persoon + de eventuele verzekeringspremie. De voorschot- en saldofactuur worden opgestuurd ter bevestiging van de reservatie.
Het feit dat de deelnemer het voorschot of het saldo niet betaalt, betekent geenszins dat het contract wordt opgeheven. Dit met alle annuleringskosten ten gevolge. Het saldo dient in alle gevallen uiterlijk 45 dagen voor het vertrek betaald te worden.
Wie met zijn/haar handtekening nog andere deelnemers inschrijft, is aansprakelijk voor het nakomen van de verplichtingen van al die personen. Elke deelnemer dient te weten dat hij voor zijn eigen risico handelt.
Bij een reservatie minder dan 45 dagen voor afreis dient meteen de volledige reissom + alle gewenste verzekeringen te worden betaald.
 

2. Reissom

De gepubliceerde prijzen gelden per persoon en zijn inclusief BTW. De in het contract overeengekomen prijs is vast en alle verplichte diensten zijn inbegrepen, onder voorbehoud van een kennelijke materiële vergissing.
De prijzen zijn berekend op basis van de tarieven voor het verblijf en andere diensten in het buitenland die op 1 juni 2023 golden; daarnaast op de tarieven voor het vervoer die op 1 juni 2023 bekend waren.
De in het contract overeengekomen prijs kan tot en met 21 kalenderdagen die aan de datum van het vertrek voorafgaan, naar boven of naar onder worden herzien, voor zover de herziening het gevolg is van een wijziging in:
1. de vervoerskosten met inbegrip van de brandstofkosten en/of
2. de voor bepaalde diensten verschuldigde heffingen en belastingen.

Indien de verhoging van de globale prijs meer dan 10% bedraagt, kan de deelnemer zijn contract zonder kosten opzeggen en heeft hij recht op terugbetaling van alle reeds betaalde voorschotten. Dergelijke annulering moet ons wel schriftelijk bereiken binnen de 8 dagen na ontvangst van ons bericht van prijsverhoging.


3. Wijzigingen op verzoek van de deelnemer

Iedere deelnemer heeft het recht kosteloos wijzigingen aan te brengen aan het dossier tot 4 kalenderdagen na ontvangst van de factuur. Een deelnemer kan zich voor de reis door een ander persoon laten vervangen, mits hij de door de vervanging veroorzaakte kosten vergoedt. Deze kosten bedragen minstens € 25. Bij andere wijzigingen op verzoek van de deelnemer, later dan 4 dagen na ontvangst factuur (datum van vertrek of bestemming, wijziging van programma, bv. aankomst een dag vroeger, enz.) wordt eveneens een onkostenvergoeding van minimum € 25 aangerekend.
 

4. Annulering door de deelnemer

Indien een inschrijving ongedaan wordt gemaakt, wordt afhankelijk van de annuleringsdatum aangerekend:

- annulering tot 10 weken voor afreis:       voorschot + verzekering
- annulering tot 6 weken voor afreis:         50% van de totale prijs + verzekering
- annulering tot 8 dagen voor afreis:          80% van de totale prijs + verzekering
- annulering binnen 8 dagen voor afreis:   100% van de totale prijs + verzekering

VOS Travel raadt de reiziger ten zéérste aan om bij het boeken een annuleringsverzekering af te sluiten! Dit om bovengenoemde kosten te vermijden indien u de reis door onvoorzienbare omstandigheden moet annuleren. U kunt deze verzekering bij VOS Travel afsluiten, waardoor een snelle afhandeling gegarandeerd wordt. Belangrijk: iedere annulering moet schriftelijk meegedeeld worden aan VOS Travel! 

Bij annulering van 1 persoon op een 2-persoonskamer wordt de single-toeslag verhaald op de geannuleerde persoon.


5. Annulering/wijziging door VOS Travel

VOS Travel behoudt zich het recht voor om een reis geheel of gedeeltelijk te annuleren indien zich voor of tijdens de reis buitengewone omstandigheden voordoen, d.w.z. omstandigheden die VOS Travel nv bij het verkopen van de reis niet kon kennen en die, waren ze hem bekend, de reis niet zouden laten doorgaan. VOS Travel nv kan tot 10 dagen voor afreis een reis annuleren wanneer het voor die reis gestelde minimum aantal deelnemers niet is bereikt. De deelnemer krijgt de volledige, reeds betaalde, inschrijvingssom terug. VOS Travel mag na de reisbevestiging een wijziging van het reisprogramma doorvoeren of een wijziging in de vervoer- of verblijfsaccommodatie aanbrengen, maar moet deze wijziging direct aan de reisdeelnemer meedelen. Bij ongeval, pech of andere buitengewone omstandigheden behoudt VOS Travel nv zich het recht voor de voorziene uurregeling van de geplande reis te wijzigen of de voortzetting ervan te verzekeren bij middel van een ander voertuig.


6. Reisverbod 

Indien uw reis niet kan of mag doorgaan omwille van een negatief reisadvies van het FOD Buitenlandse Zakenof omwille van een inreisverbod voor de plaats van bestemming, zal de reiziger hiervan zo snel mogelijk over geïnformeerd worden. VOS Travel betaalt de reeds gestorte reissom terug minus 25 € administratiekost per persoon.


7. Laattijdige betaling

Indien het verschuldigde bedrag op zijn vervaldag niet is vereffend , loopt er van rechtswege en zonder dat er een aangetekende ingebrekestelling vereist is, vanaf de factuurdatum een nalatigheidsintrest van 7 % per maand. Elke begonnen maand zal als een volledige maand gerekend worden.


8. Vlaamse Omnisport vzw

VOS Travel lic. A5423 doet voor het sportief gedeelte van het winterprogramma een beroep op de vzw Vlaamse Omnisport. Die staat in voor de praktische begeleiding ter plaatse, de avond- en kinderanimatie, skilessen, hulp bij skiverhuur, skipassen, reisleiding. Wie inschrijft voor skiles/ski+ is voor één jaar automatisch lid van de vzw Vlaamse Omnisport en al wie deelneemt aan activiteiten ingericht door Vlaamse Omnisport vzw wordt verondersteld zich te schikken naar de richtlijnen van de reisleider(s)/skimonitoren. Elke deelnemer dient te weten dat hij voor zijn eigen risico handelt.
 

9. Documenten

De reiziger moet bij vertrek en tijdens de reis in het bezit zijn van alle nodige documenten. Alle gevolgen bij het niet naleven van de plaatselijke onderrichtingen en de daaraan verbonden kosten zijn ten laste van de reiziger.


10. Wettelijke borgtocht

Een wettelijke borgtocht van € 35.000 dekt onze beroepsverbintenissen onder de door het K.B. van 30 juni 1966, gewijzigd bij Besluit van de Vlaamse Regering van 2 april 1996 (B.S. 21 mei 1996), gestelde voorwaarden. Die borgtocht mag maar worden aangewend na verzending aan de schuldenaar bij ter post aangetekende brief van een aanmaning tot betaling en na verzending van een afschrift daarvan aan Toerisme Vlaanderen, Grasmarkt 61, 1000 Brussel. De verzending van de aanmaning en die van het afschrift moeten gebeuren binnen twaalf maanden na de uitvoering van de werkzaamheden die de schuld hebben doen ontstaan.
 

11. Insolventie 

Conform Art. 36 van de reiscontractenwet is VOS Travel nv door Amlin Insurance SE, met maatschappelijke zetel te London UK Companies House nr SEO 00095 verzekerd om, in geval van financieel onvermogen, zijn verplichtingen tegenover de reiziger na te komen. Bijkantoor in België : Zenith Building, Kon Albert II-laan 37 in 1030 Brussel (ingeschreven in het Rechtspersonenregister onder het nummer 0644.921.425 – Onderneming toegelaten onder het codenummer 2943). Tussenpersoon is VVRO (Vereniging Vlaamse Reisorganisaties) met als adres Koningin Astridlaan 29/0001, 8200 Brugge..


12. Klachtenregeling

Tijdens de reis
Klachten tijdens de uitvoering van het contract moet de reiziger zo spoedig mogelijk ter plaatse en schriftelijk melden, zodat naar een oplossing kan worden gezocht. Daarvoor moet hij zich - in deze volgorde - wenden tot de vertegenwoordiger van de reisbemiddelaar of rechtstreeks tot de reisbemiddelaar of tenslotte rechtstreeks tot de reisorganisator. 

Na de reis
Werd een klacht ter plaatse niet bevredigend opgelost of kan de reiziger onmogelijk ter plaatse een klacht formuleren, dan moet hij uiterlijk één maand na het einde van de reisovereenkomst bij de reisbemiddelaar of anders bij de reisorganisator per aangetekend schrijven of tegen ontvangstbewijs een klacht indienen.


13.  Geschillencommissie reizen

13.1 Er ontstaat een “geschil” wanneer een klacht niet in der minne kan worden opgelost of niet is opgelost binnen de vier maanden vanaf het einde van het reiscontract of vanaf de geplande vertrekdatum indien het reiscontract nooit werd uitgevoerd.

13.2 Elk geschil gerezen na het sluiten van een reiscontract, wordt uitsluitend behandeld door de Geschillencommissie Reizen vzw, dit met uitzondering van geschillen over lichamelijk letsel.

13.3 De behandeling en de uitspraak gebeuren overeenkomstig het geschillenreglement en de bepalingen van het gerechtelijk wetboek inzake arbitrage. De uitspraak is bindend voor de partijen, zonder mogelijkheid van beroep. Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd zoals bepaald in het Geschillenreglement.

13.4 Het gebruik van deze algemene voorwaarden houdt de aanvaarding in van alle reglementen en beslissingen bepaald door de Geschillencommissie Reizen vzw, inzonderheid het Geschillenreglement.

13.5 Het adres van de Geschillencommissie Reizen vzw is: Vooruitgangstraat 50, 1210 Brussel – email: reisgeschillen@clv-gr.be


14. Gebruik beeldmateriaal

Alle beeldmateriaal door VOS Travel gebruikt op sociale media, website en elke gedrukte vorm heeft uitsluitend tot doel de klant een algemeen beeld te geven van onze aangeboden diensten en reizen (reisformules, verblijven, skigebieden, …). De afbeeldingen en het beeldmateriaal dienen als voorbeeld en zijn niet steeds standaard. VOS Travel is en kan niet aansprakelijk gesteld worden indien door toeval u en/of leden van uw gezin afgebeeld worden.

 

15. Aan boord van onze autocars

Aan boord van onze autocars geldt een algemeen en absoluut verbod op het meebrengen en/of consumeren van sterke dranken aan boord van onze autocars. Vanzelfsprekend worden soft- of harddrugs ook niet getolereerd! Het ‘plezier’ van enkelen mag, en zal, de reis van het overgrote deel van onze klanten niet negatief beïnvloeden. Iedere persoon/elk groepje klanten die zich niet aan de richtlijnen van de reisleider/chauffeurs wenst te houden zal verplicht worden de autocar te verlaten en van de verdere reis uitgesloten worden. Géén enkele compensatie is hiervoor voorzien. Wij stellen het reiscomfort en de veiligheid van onze klanten, onze reisleiders en de chauffeurs vér boven het egoïstische gedrag van een paar enkelingen

Indien u uw geboekte skireis wil annuleren wordt onafhankelijk van de annulatiedatum aangerekend:

- annulering tot 10 weken voor afreis:        voorschot + verzekering
- annulering tot 6 weken voor afreis:         50% van de totale prijs + verzekering
- annulering tot 8 dagen voor afreis:          80% van de totale prijs + verzekering
- annulering binnen 8 dagen voor afreis:   100% van de totale prijs + verzekering

VOS Travel raadt de reiziger ten zéérste aan om bij het boeken een annuleringsverzekering af te sluiten! Dit om bovengenoemde kosten te vermijden indien u de reis door onvoorzienbare omstandigheden moet annuleren. U kunt deze verzekering bij VOS Travel afsluiten, waardoor een snelle afhandeling gegarandeerd wordt. Belangrijk: iedere annulering moet schriftelijk meegedeeld worden aan VOS Travel! 

Bij annulering van 1 persoon op een 2-persoonskamer wordt de single-toeslag verhaald op de geannuleerde persoon
Belangrijk: iedere annulatie moet schriftelijk meegedeeld worden aan VOS Travel!
U kan bij boeking opteren voor volgende mogelijkheden producten van Allianz Assistance
* enkel annuleringsverzekering: 6.5% bovenop de reissom
* enkel reis- en bijstandsverzekering: 25€pp shortski / 35€pp weekreis
* annulatie en bijstandsverzekering: 7,9% bovenop de reissom
Een beknopte samenvatting lees je hier
De beknopte samenvatting voor uw annuleringsverzekering vind je hier.
De algemene polisvoorwaarden voor de annuleringsverzekering vind je hier
De beknopte samenvatting voor uw reisbijstandsverzekering vind je hier.
De algemene polisvoorwaarden voor de reibijstandsverzekering vind je hier
De beknopte samenvatting voor uw annulatie- en bijstandsverzekering vind je hier.
De algemene polisvoorwaarden voor de annulatie- en bijstandsverzekering vind je hier
 

Indien u wil betalen met uw kredietkaart duidt u op het einde van het boekingsproces de optie "online betaling" aan. u krijgt dan van ons een betaallink zodat u zonder probleem met uw kredietkaart kan betalen.