De meestgestelde vragen.... Het anwoord niet gevonden? Mail ons => ski@vostravel.be
Het is goed om weten wat wél en wat niet in onze prijzen begrepen is. Hoe meer duidelijkheid, hoe minder vervelende situaties. En dus schenken wij klare wijn opdat u van een probleemloze reis zou kunnen genieten.
Afhankelijk van de gekozen reisformule is er meer of minder in uw pakketprijs begrepen. Wij onderscheiden:
Een gedetaillerd overzicht leest u hier.
Het overzicht van ons programma staat in onze brochure of in de overzichtelijke tabellen op de website. In deze overzichtslijst zijn reisperiode, hotel en transportmiddel opgenomen. U vind er ook de basisprijs voor een volwassene-skiër. Op de hotelbladzijden staat een overzichtelijke prijstabel die rekening houdt met leeftijden (kinderkortingen).
Alle basisprijzen onder voorbehoud van toeslag wegens extra maatregelen covid-19.
De skilessen zijn nooit in de prijs begrepen.
Alle info over prijzen en opzet van onze Nederlandstalige skilesen en SKI+ leest u hier.
Skihuur is nooit inbegrepen in ons basisprijs. U kan zelf materiaal meebrengen uit België of ter plaaste huren. Bij busreizen vergezelt onze reisleider u naar de lokale skiverhuur waar u als VOS Travel klant doorgaans kan rekenen op een mooie korting. Afrekenen doet u zelf rechtsreeks met de skiverhuur bij het begin van de reis. VOS Travel klanten met eigen wagen genieten uiteraard dezelfde kortingen bij onze skihuur-partners.
Dit zijn onze voornaamste partners inzake skiverhuur. Klik op het skigebied voor de rechtstreekse link:
* Zillertal
* Wilder Kaiser
* Ski Amadé
* Ischgl-See/Tirolerhof
* Ischgl-Galtür/Alpenrose
* Stubai-Milders
* Saalbach-Hinterglemm
* Val di Fassa/ Valle Silver / Dolomieten
* Val di Sole - Sasso Rosso
* Val di Sole - AlpHoliday
* 3 Zinnen Dolomites
Wie met eigen vervoer reist in plaats van met de bus, krijgt een korting van 75€ per reiziger.
Let wel: u wordt dan ’s ochtends verwacht in uw hotel voor het inbegrepen ontbijt. De laatste dag (meestal nog een skidag) kan u nog douchen in het hotel en rijdt u nà het inbegrepen avondeten naar huis.
Hou er ook rekening mee dat u ter plaatse NIET mee kan met onze eigen bus voor eventuele verplaatsingen naar de piste en dat u ook zelf instaat vor het transport van uw skimateriaal!
Voor onze formules “weekreis auto” of "autoweken" is er uiteraard geen korting voorzien voor eigen vervoer.
Aansluiten met eigen vervoer bij een dreamski-reis is niet mogelijk.
Opstapregeling shortski's "classic" en dreamski-reizen
VOS Travel werkt volgens een vaste opstapregeling voor alle klassieke shortski’s naar Zillertal/Ischgl/SkiWelt/Ski Amadé en voor alle dreamski-reizen (dreamshort of dreamweek) naar het Zillertal. Je bent zeker van de gekozen opstapplaats en weet dus meteen hoe laat je op de gekozen opstapplaats verwacht wordt. Merk trouwens op dat wij jou een pak later verwachten dan nogal wat van onze collega’s. Op die manier kan je langer werken en verlies je minder verlof. Je stapt immers meteen op je eigen bus. Die rijdt via de ophaalroute rechtstreeks door naar je hotel waar het ontbijt op je wacht.
Deze opstapregeling is er één met *nooit vroeger-garantie"! Mocht blijken dat één of meerdere stops overbodig zijn, passen wij de uurregeling aan maar van één zaak mag je zeker zijn: je wordt nooit vroeger verwacht dan het uur in de tabel. Handig voor wie tot het laatste ogenblik wil doorwerken en meteen de bus op wil.
Voor jouw comfort kiezen wij bewust voor een beperkt aantal opstapplaatsen. Je krijgt keuze tussen Roeselare, Oostkamp, Gent, Groot-Bijgaarden, Wommelgem of Lummen. Voor groepen van minimum 20 personen kunnen wij op aanvraag een extra opstapplaats inlassen. De definitieve opstapplaats wordt bepaald in functie van het aantal inschrijvingen per regio en wordt meegedeeld ca. anderhalve week voor vertrek.
1. Inschrijving en betaling van een reis
Een inschrijving gebeurt via het invullen van het reservatieformulier op de website of via e-mail of telefonische boeking.
U bent definitief ingeschreven na ontvangst van onze bevestiging en het betalen van het voorschot van € 175 per persoon + de eventuele verzekeringspremie. De voorschot- en saldofactuur worden opgestuurd ter bevestiging van de reservatie.
Het feit dat de deelnemer het voorschot of het saldo niet betaalt, betekent geenszins dat het contract wordt opgeheven. Dit met alle annuleringskosten ten gevolge. Het saldo dient in alle gevallen uiterlijk 45 dagen voor het vertrek betaald te worden.
Wie met zijn/haar handtekening nog andere deelnemers inschrijft, is aansprakelijk voor het nakomen van de verplichtingen van al die personen. Elke deelnemer dient te weten dat hij voor zijn eigen risico handelt.
Bij een reservatie minder dan 45 dagen voor afreis dient meteen de volledige reissom + alle gewenste verzekeringen te worden betaald.
2. Reissom
De gepubliceerde prijzen gelden per persoon en zijn inclusief BTW. De in het contract overeengekomen prijs is vast en alle verplichte diensten zijn inbegrepen, onder voorbehoud van een kennelijke materiële vergissing.
De prijzen zijn berekend op basis van de tarieven voor het verblijf en andere diensten in het buitenland die op 1 juni 2023 golden; daarnaast op de tarieven voor het vervoer die op 1 juni 2023 bekend waren.
De in het contract overeengekomen prijs kan tot en met 21 kalenderdagen die aan de datum van het vertrek voorafgaan, naar boven of naar onder worden herzien, voor zover de herziening het gevolg is van een wijziging in:
1. de vervoerskosten met inbegrip van de brandstofkosten en/of
2. de voor bepaalde diensten verschuldigde heffingen en belastingen.
Indien de verhoging van de globale prijs meer dan 10% bedraagt, kan de deelnemer zijn contract zonder kosten opzeggen en heeft hij recht op terugbetaling van alle reeds betaalde voorschotten. Dergelijke annulering moet ons wel schriftelijk bereiken binnen de 8 dagen na ontvangst van ons bericht van prijsverhoging.
3. Wijzigingen op verzoek van de deelnemer
Iedere deelnemer heeft het recht kosteloos wijzigingen aan te brengen aan het dossier tot 4 kalenderdagen na ontvangst van de factuur. Een deelnemer kan zich voor de reis door een ander persoon laten vervangen, mits hij de door de vervanging veroorzaakte kosten vergoedt. Deze kosten bedragen minstens € 25. Bij andere wijzigingen op verzoek van de deelnemer, later dan 4 dagen na ontvangst factuur (datum van vertrek of bestemming, wijziging van programma, bv. aankomst een dag vroeger, enz.) wordt eveneens een onkostenvergoeding van minimum € 25 aangerekend.
4. Annulering door de deelnemer
Indien een inschrijving ongedaan wordt gemaakt, wordt afhankelijk van de annuleringsdatum aangerekend:
- annulering tot 10 weken voor afreis: voorschot + verzekering
- annulering tot 6 weken voor afreis: 50% van de totale prijs + verzekering
- annulering tot 8 dagen voor afreis: 80% van de totale prijs + verzekering
- annulering binnen 8 dagen voor afreis: 100% van de totale prijs + verzekering
VOS Travel raadt de reiziger ten zéérste aan om bij het boeken een annuleringsverzekering af te sluiten! Dit om bovengenoemde kosten te vermijden indien u de reis door onvoorzienbare omstandigheden moet annuleren. U kunt deze verzekering bij VOS Travel afsluiten, waardoor een snelle afhandeling gegarandeerd wordt. Belangrijk: iedere annulering moet schriftelijk meegedeeld worden aan VOS Travel!
Bij annulering van 1 persoon op een 2-persoonskamer wordt de single-toeslag verhaald op de geannuleerde persoon.
5. Annulering/wijziging door VOS Travel
VOS Travel behoudt zich het recht voor om een reis geheel of gedeeltelijk te annuleren indien zich voor of tijdens de reis buitengewone omstandigheden voordoen, d.w.z. omstandigheden die VOS Travel nv bij het verkopen van de reis niet kon kennen en die, waren ze hem bekend, de reis niet zouden laten doorgaan. VOS Travel nv kan tot 10 dagen voor afreis een reis annuleren wanneer het voor die reis gestelde minimum aantal deelnemers niet is bereikt. De deelnemer krijgt de volledige, reeds betaalde, inschrijvingssom terug. VOS Travel mag na de reisbevestiging een wijziging van het reisprogramma doorvoeren of een wijziging in de vervoer- of verblijfsaccommodatie aanbrengen, maar moet deze wijziging direct aan de reisdeelnemer meedelen. Bij ongeval, pech of andere buitengewone omstandigheden behoudt VOS Travel nv zich het recht voor de voorziene uurregeling van de geplande reis te wijzigen of de voortzetting ervan te verzekeren bij middel van een ander voertuig.
6. Reisverbod
Indien uw reis niet kan of mag doorgaan omwille van een negatief reisadvies van het FOD Buitenlandse Zakenof omwille van een inreisverbod voor de plaats van bestemming, zal de reiziger hiervan zo snel mogelijk over geïnformeerd worden. VOS Travel betaalt de reeds gestorte reissom terug minus 25 € administratiekost per persoon.
7. Laattijdige betaling
Indien het verschuldigde bedrag op zijn vervaldag niet is vereffend , loopt er van rechtswege en zonder dat er een aangetekende ingebrekestelling vereist is, vanaf de factuurdatum een nalatigheidsintrest van 7 % per maand. Elke begonnen maand zal als een volledige maand gerekend worden.
8. Vlaamse Omnisport vzw
VOS Travel lic. A5423 doet voor het sportief gedeelte van het winterprogramma een beroep op de vzw Vlaamse Omnisport. Die staat in voor de praktische begeleiding ter plaatse, de avond- en kinderanimatie, skilessen, hulp bij skiverhuur, skipassen, reisleiding. Al wie deelneemt aan activiteiten ingericht door Vlaamse Omnisport vzw wordt verondersteld zich te schikken naar de richtlijnen van de reisleider(s)/skimonitoren. Elke deelnemer dient te weten dat hij voor zijn eigen risico handelt.
9. Documenten
De reiziger moet bij vertrek en tijdens de reis in het bezit zijn van alle nodige documenten. Alle gevolgen bij het niet naleven van de plaatselijke onderrichtingen en de daaraan verbonden kosten zijn ten laste van de reiziger.
10. Wettelijke borgtocht
Een wettelijke borgtocht van € 35.000 dekt onze beroepsverbintenissen onder de door het K.B. van 30 juni 1966, gewijzigd bij Besluit van de Vlaamse Regering van 2 april 1996 (B.S. 21 mei 1996), gestelde voorwaarden. Die borgtocht mag maar worden aangewend na verzending aan de schuldenaar bij ter post aangetekende brief van een aanmaning tot betaling en na verzending van een afschrift daarvan aan Toerisme Vlaanderen, Grasmarkt 61, 1000 Brussel. De verzending van de aanmaning en die van het afschrift moeten gebeuren binnen twaalf maanden na de uitvoering van de werkzaamheden die de schuld hebben doen ontstaan.
11. Insolventie
Conform Art. 36 van de reiscontractenwet is VOS Travel nv door Amlin Insurance SE, met maatschappelijke zetel te London UK Companies House nr SEO 00095 verzekerd om, in geval van financieel onvermogen, zijn verplichtingen tegenover de reiziger na te komen. Bijkantoor in België : Zenith Building, Kon Albert II-laan 37 in 1030 Brussel (ingeschreven in het Rechtspersonenregister onder het nummer 0644.921.425 – Onderneming toegelaten onder het codenummer 2943). Tussenpersoon is VVRO (Vereniging Vlaamse Reisorganisaties) met als adres Koningin Astridlaan 29/0001, 8200 Brugge..
12. Klachtenregeling
Tijdens de reis
Klachten tijdens de uitvoering van het contract moet de reiziger zo spoedig mogelijk ter plaatse en schriftelijk melden, zodat naar een oplossing kan worden gezocht. Daarvoor moet hij zich - in deze volgorde - wenden tot de vertegenwoordiger van de reisbemiddelaar of rechtstreeks tot de reisbemiddelaar of tenslotte rechtstreeks tot de reisorganisator.
Na de reis
Werd een klacht ter plaatse niet bevredigend opgelost of kan de reiziger onmogelijk ter plaatse een klacht formuleren, dan moet hij uiterlijk één maand na het einde van de reisovereenkomst bij de reisbemiddelaar of anders bij de reisorganisator per aangetekend schrijven of tegen ontvangstbewijs een klacht indienen.
13. Geschillencommissie reizen
13.1 Er ontstaat een “geschil” wanneer een klacht niet in der minne kan worden opgelost of niet is opgelost binnen de vier maanden vanaf het einde van het reiscontract of vanaf de geplande vertrekdatum indien het reiscontract nooit werd uitgevoerd.
13.2 Elk geschil gerezen na het sluiten van een reiscontract, wordt uitsluitend behandeld door de Geschillencommissie Reizen vzw, dit met uitzondering van geschillen over lichamelijk letsel.
13.3 De behandeling en de uitspraak gebeuren overeenkomstig het geschillenreglement en de bepalingen van het gerechtelijk wetboek inzake arbitrage. De uitspraak is bindend voor de partijen, zonder mogelijkheid van beroep. Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd zoals bepaald in het Geschillenreglement.
13.4 Het gebruik van deze algemene voorwaarden houdt de aanvaarding in van alle reglementen en beslissingen bepaald door de Geschillencommissie Reizen vzw, inzonderheid het Geschillenreglement.
13.5 Het adres van de Geschillencommissie Reizen vzw is: Vooruitgangstraat 50, 1210 Brussel – email: reisgeschillen@clv-gr.be
14. Gebruik beeldmateriaal
Alle beeldmateriaal door VOS Travel gebruikt op sociale media, website en elke gedrukte vorm heeft uitsluitend tot doel de klant een algemeen beeld te geven van onze aangeboden diensten en reizen (reisformules, verblijven, skigebieden, …). De afbeeldingen en het beeldmateriaal dienen als voorbeeld en zijn niet steeds standaard. VOS Travel is en kan niet aansprakelijk gesteld worden indien door toeval u en/of leden van uw gezin afgebeeld worden.